Monday, 2 April 2012

SEBUAH KEHIDUPAN..


Sebuah kehidupan yang penuh dengan cabaran dan dugaan. Sebuah kehidupan yang penuh dengan kesabaran. Sebuah kehidupan adalah sebuah perjalanan kita diakhirat kelak. Sebuah rintihan daripada kita semua.

Wahai umat Muhammad SAW, pernahkah kita semua berfikir, bagaimana kita nanti diakhirat kelak? Adakah Kita akan memasuki syurga ataupun sebaliknya neraka? Adakah kita yakin dengan amalan yang telah kita kerjakan? Adakah ikhlas daripada dirimu sendiri atau paksaan? Pernahkah kita semua renungkan betapa banyaknya dosa2 kita semua kepada Allah SWT? Adakah kita sentiasa ingat dan bersyukur kepda Allah S.W.T? Pernahkah kamu bersangka baik kepada Allah S.W.T?

Allah S.W.T tidak kejam, malah Maha Penyayang. Allah S.W.T sayang kepada kita semua. Allah S.W.T tidak kedekut malah Maha Pemurah. Nescaya jikalau kamu meminta akan diberi oleh-Nya.

Adakah amanah dan tanggungjawab yang Allah S.W.T berikan kepada kita semua telah jamin dijaga dan dilaksana? Fikirkanlah, nescaya kita lupa tentang itu. Selama ini, kita berfoya-foya dengan kehidupan di dunia yang sementara dan hanyalah mainan semata-mata. Mahukan kemewahan didunia, rumah yang besar, isteri yang cantik, pakai kereta yang paling mahal didunia, dan sebagainya, tetapi kita miskin diakhirat. Adakah itu yang kamu mahukan? Tidakah kamu sedar tentang itu??

Wahai umat Muhammad SAW, Adakah kamu ingat kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW? Adakah kamu semua mengikuti sunnah dan Al-Quran yang ditinggalkan oleh baginda? Adakah kamu sentiasa berselawat kepada Nabi Muhammad SAW sedangkan Allah S.W.T dan para malaikat berselawat keatas baginda. Pernahkah kamu mengingati perjuangan Nabi Muhammad SAW apabila untuk meluaskan ajaran islam kepada kita semua?? Ketika itu, baginda dihina, dipukul, dibaling najis, dikutuk dan sebagainya demi untuk menyampaikan agama ISLAM sehingga kita dapat hidup dengan aman dan damai. Tanyalah diri kita sendiri, betapa banyaknya kita leka dan kita lupa..

Bagaimana pula dengan kedua ibubapamu? Adakah kamu menghormati dan mematuhi arahan mereka selagi mereka tidak menyekutukan Allah S.W.T ?

Bagaimana kamu menjaga kedua ibubapamu? Adakah kamu telah menjamin membawa dan membimbing meraka ke syurga? Jikalau tidak, pasti ia akan berlaku membawa mereka ke syurga firdaus dimana tempat untuk orang yang beriman kepada Allah S.W.T. Betapa banyak jasamu kepada Kedua ibubapamu? Dan betapa banyaknya pengorbanan kedua ibu bapamu yang selama ini kamu derharka?? hitungkan betapa banyak pengorbanan kedua ibubapamu keatas diri kamu. Renungkanlah.. Mereka sanggup mengorbankan diri mereka sendiri tanpa menggeluh dan mengadu kepada kita semua.. Apakah pengorbanan dan jasamu kepada kedua ibubapa kamu? Renungkanlah wahai umat Muhammad SAW. Jikalau belum, pastikan kamu berjasa kepada kedua ibubapamu selagi mereka bernafas dan sebelum mereka menghembuskan nafas yang terakhir dimana mereka akan kembali ke sisi Allah S.W.T..

Wahai umat Muhammad SAW, Masih belum terlambat untuk kita berubah, pintu-pintu taubat masih terbentang dan terbuka luas untuk kita semua bertaubat. Selagi kiamat tidak berlaku. Marilah kita bersama-sama menegakkan agama islam, menyucikan agama islam, memperjuangkan agama islam, dan beramal dengan ajaran agama islam dengan mengikuti sunnah dan Al-Quran yang telah ditinggalkan oleh Baginda Nabi Muhammad SAW. InsyaAllah, kita akan menjadi umat yang terunggul dan umat yang berjaya didunia dan diakhirat kelak.. dimana akhirat kelak adalah kehidupan yang abadi buat selama-lamanya..

Akhir kata,Sesungguhnya manusia tidak sempurna. Sesungguhnya Allah SWT yang menentukan apa yang kita merancang. Semoga kita semua akan sedar daripada kelalaian dan kelekaan kita didunia ini serta melakukan perubahan kearah kebaikan didunia dan diakhirat. InsyaAllah, Amin..
 

No comments:

Post a Comment